Gönderen Konu: AVRUPA YUMURTA SEKTÖRÜNÜN GELECEĞİ  (Okunma sayısı 22009 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

suha_canci

  • Ziyaretçi
AVRUPA YUMURTA SEKTÖRÜNÜN GELECEĞİ
« : Ekim 06, 2011, 05:24:26 ÖS »
Avrupa Yumurta Endüstrisinin Geleceği /Magdelaine Pascale Paris,

Çeviren: Umut Ekiz/ Ekiz Tavukçuluk A.Ş.

Yumurta ve yumurta ürünlerinin dünya çapındaki popülerliği sürekli olarak artmaktadır. Sektör özellikle AB,  yeni sorunlarla karşılaşacaktır. Yem fiyatları yüksek, gıda güvenliği standartları daha da sıkı empoze edilmekte ve tüketiciler yüksek kaliteli ürünler ile hayvan refahını dikkate alınmasında ısrar etmektedirler.
2007’de dünya yumurta üretimi 63 milyon tona ulaşmıştır ( 1 milyar yumurta, her kg da 16.4 yumurta) %41’lik yumurta üretimi pazarıyla çin birinci, bunu AB ve Amerika izlemektedir. Geçen on yıl içerisinde;  yumurta her yıl %3 oranında her yıl artmaktadır. (tablo 1). Büyüme gözlenmesi dünya yumurta üretiminde %60’lık paya sahip olan geleneksel üretim yapan asya üretici devletlerine dayanmaktadır.  Çin geçen on yıldan beri dünya büyümesinin %60’ından sorumludur. Bu arada Japonya ve taylan’da yumurta üretimi azalmıştır. OECD’ye bağlı olarak (ekonomik işbirliği ve kalkınma örgütü) dünya yumurta üretimi her yıl yaklaşık olarak  %2’lik oranla 2015 yılına kadar artışını devam etmesi beklenmektedir.   Uluslar arası ticari hacmi 2006 yılında  kabuklu yumurtada 1.2 milyon tona, yumurta tozunda 52 bin tona,  sıvı yumurtada 205 bin tona  AB içi ticaret hacmi kabuklu yumurta eşdeğeri 1.7 milyon tona ulaşmıştır.  Yumurta ürünlerinde uluslar arası ticaret %6 artış göstermesine karşılık  kabuklu yumurta ticaretinde büyüme %4’tür. Kabuklu ve sıvı yumurta ürünleri ticaretinin pek çoğu AB içine dairdir. 2005 yılı FAO değerlerine göre  kişi başına ortalama tüketim  9,1 kg olup bu da yaklaşık olarak 145 yumurtaya tekabül etmektedir. Japonya’da kişi başına tüketim 300 iken, AB’de 230-240 yumurta aynı şekilde İngiltere, Afrika ülkelerinin pek çoğunda ve güneydoğu asya’da ise 100 yumurtadan daha azdır.

Avrupa sistemi ve pazarlar

Avrupa birliği 27 yumurta üretimi 2008 yılında 6.38 milyon tondur. AB üreticileri yaklaşık sıvı yumurtada 1.5 milyon ton olup bu durum avrupanın yumurta üretiminin çeyreğinden daha azdır. Avrupanın kendine yeterlilik düzeyi 2008 yılında %102.3’e ulaşmıştır. Avrupa birliği içinde üretim sistemi çok farklı olup öncelikle; tüketicinin hayvan refahı beklentilerini içeren alternatif yetiştirme sistemlerine geçiş ve daha sonra Avrupa refahı düzenlemeleri yapılmıştır. 2012 ile birlikte, Avrupa’nın tüm ülkelerindeki  yumurta tavuğu çiftlikleri her tavuk için daha fazla alan kapsayan zenginleştirilmiş kafesler , tünekler, veya alternatif sistemlere geçmelidir. Pazarlama standartları Avrupa pazarı için tanımlanmıştır. 2004’den beri yumurta yetiştirme yöntemi yumurta üzerine işlenmesi gerekmekte ve boxların üzerinde kod olması gerekmektedir.




Çeşitli Gereksinimler

1995 yılında sadece 58 olan non-cage (kafes dışı) yumurta üretimi 2008 itibariyle üretimin 537’sine ulaşmıştır. Gelecekte, Avrupa refah düzenlemeleri Avrupa yumurta endüstrisi rekabet edebilirliği üzerinde olumsuz etkisi olabilir. Peter van horneun aktardığına göre, Amerika veya Brezilya’da yumurta üretimi fiyatları düzeyi AB’den %32-33’den daha düşüktür.Amerika ve Brezilya rekabet edilebilriliği düşük girdi fiyatları ile açıklanabilir fakat düşük refah düzenlemeleri ve sanitasyon gereksinimlerine sahiptir. Refah düzenlemeleri AB ve Amerika, brezilya yumurta üretimi fiyatları arasında %20-25’lik fark ile açıklanabilir. Şekil 1 de üretim fiyatları üzerindeki refah kriterlerinin etkileri gözlenmektedir. Ab içerisinde, geçmişteki düzenlemeler tamamen farklıdır ve farklı yetiştirme yöntemlerindeki çeşitlilik ile açıklanabilmektedir. Halen, üç ülkede yumurta tavuklarının barındırma gereksinimleri AB’den daha kapsamlı olarak uygulamaya konmuştur. İsveç’te tavukların kafeste tutulması 20 yıl önce yasak getirilmiştir. Yasa daha sonra döşenmiş kafeslere izin verilecek şekilde değiştirilmiştir.  Almanya ve hollanda’da kafes sistemi yasaklanmasına dair düzenleme ve her tavuk için daha uygun alan daha büyük kafesler her tavuk için 800-900 santimetrekare ve daha küçük grupların yetiştirilmesi daha fazla talep edilen sistemlere izin verilmektedir.






2 temel trent

AB- 27 ülkeleri her yıl ortalama olarak 35 adet yumurta ve yumurta ürünleri tüketimine ulaşmıştır. Tüm ülkelerde 2 temel trent geneldir; küresel yumurta tüketiminde yumurta ürünlerinin payı artmakta ve sofralık yumurta tüketiminde alternatif yumurta payı da artmaktadır. Yine de  sofralık yumurta pazarının parçalara ayrılması ve farklı tipte yumurta payı, tüketici ile ilgili taleplerde ve parakendeci stretejil bakımından ülkeler arasında büyük farklılıklar mevcuttur. (Tablo 4) örneğinİ Fransa’da yıllık yumurta tüketimi yaklaşık 248 iken, bunun sadece %40’ı sofralık yumurta olarak tüketilmektedir. Burada, tüketiciler seçeneklere ve çeşitliliği aramakta, marketlerde %30’luk bir hacme ve %43’lük değere sahip olan alternatif yumurtalar pazarlanmaktadır. Gelecek 10 yıl içerisinde Alternatif yumurtaların daha da geliştirilmesi beklenmektedir. Küresel günlük yumurta tüketiminin yaklaşık yarısını oluşturan Gıdalara yumurta tedarikinde ve endüstri ihtiyacını karşılamada durum oldukça farklıdır . Burada, fiyat ve hijyen güvenliği iki temel kriter içinde kalmakta ve alternatif yumurta payı %5’in altında kalmaktadır. Bununla birlikte,  10 yıl içerisinde alternatif yumurta pazarında düşük bir artış belki %10’’luk bir artış tahmin edilebilir.








Gelecek Tahminlenmesi

Bugün, Avrupa yumurta endüstrisi en önemli tarihi sahnelerden birini yaşamaktadır. Ekonomik ve hijyenik içerik düzenlemeleri AB ve uluslar arası düzey içerisinde değişmektedir. Gelecekte farklı etmen ve sınırlamalar gözlenebilir;

   Avrupa hayvan refahı düzenlemeleriyle üretim sistemlerinin çeşitlendirilmesi ve alternatif sistemlerin geliştirilmesi gerekir.

   Ekstra üretim maliyetlerine neden olabilen Çevre alanlarının ve sağlık güvenliği ihtiyaçları  artmaktadır.

   Hammadde fiyatlarına ve üretim maliyetleri üzerine güçlü volatilite (değişkenlik) gözlenebilir.
   Satın alma davranışları ve tüketim alışkanlıklarında eğilimler gözlenebilir. Bir taraftan ,  ekonomik krizler yumurta tüketimi lehine tüketici fiyat duyarlılığını etkilemektedir. Diğer yandan,  çok ve daha çok tüketicinin hayvan refahı  konusundaki, yetiştirme yöntemleri ve hayvanların besleme yöntemleri üzerinde bilinçlenmektedir. Bu eğilime örnek olarak  organik ürünlere olan talebi artırdığı söylenebilir.
   Dünyanın bazı bölgelerindeki kuş gribi konusu hijyenik altyapıya dikkat çekmektedir.

   WTO (dünya ticaret örgütü) müzakereleri, anlaşmaların sonuçlandırılması, ithalat vergilerinin azaltılması ile Avrupa pazarı açılabilir.  Avrupa yumurta endüstrisi 2012  perspektifinde daha fazla üretim araçlarının uyarlanmasında daha fazla çaba göstermelidir. Yumurta üreticileri önümüzdeki 20 yıl süresince, test edilmiş ya da geliştirilmiş teknik yöntemler sonucu bazı yatırım kararları almak zorundadır. Alternatif yumurta üretimindeki gelişmeler aşırı arz yerine talepteki değişiklikler ile hızla tutulmalıdır.
Gelecekteki üretim sistemleri hayvan refahını içermeli, hijyenik garantileri sağlamalı, gıda ve yiyecek içecek servislerinde (catering)  rekabete dayalı fiyat uygulamalıdır. Küreselleşme ile rekabet artacak ve üçüncü dünya ülkelerinin Avrupa pazarlarına girişi  artacaktır.
 

suha_canci

  • Ziyaretçi
Ynt: AVRUPA YUMURTA SEKTÖRÜNÜN GELECEĞİ
« Yanıtla #1 : Ekim 06, 2011, 05:30:59 ÖS »
bu konu üzerine birçok kişinin aklında soru işeretleri var gerek hayvan refahı konusundaki çekinceler gerekse yumurta sektöründe alternatiflı dış pazarın olmaması.

Bu konuda sizlere bir kaç örnek vermek isterim.
Bilğiniz gibi avrupa çevresel etkileri olan endüstrileri yasaklamak yerine zorlamalar çıkararak üretimleri durdurdu.

Örneğin bir dönek tekstil üretimini zorlaştırdı türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde tekstil patladı.

Ardından çimento üretimini zorlaştırdı türkiyede ççimento üretim sektörü patlama yaşadı.

Şimdi ise kümeslerin hayvan dışkılarından dolayı aynı yöntemi izleyerek üretimi zorlamaya başladı. Buda yakında yumurta ve broiler sektöründe Türkiye nin patlama yapacağı anlamına geliyor.

E peki bu sefer Türkiye avrupa yolunda ya bizdede yasaklanırsa korkusu başladı.

Bu konuda da sektör bukadar gelişmiş ve gelişmekte iken, ayrıca ciddi bir ihracat rakkamı yakalamış iken bence bu konuda bu tarz problemlerin çıkmayacağını düşünüyorum.


 

 

Sitemiz, hukuka, yasalara, telif haklarina ve kisilik haklarina saygili olmayi amac edinmistir. Sitemiz, 5651 sayili yasada tanimlanan yer saglayici olarak hizmet vermektedir. 5651 Sayili kanun’un 8. maddesine ve T.C.K’nin 125. maddesine göre Tüm üyelerimizin yaptiklari paylasimlardan sorumludur. ilgili yasaya göre, site yönetiminin hukuka aykiri icerikleri kontrol etme yükümlülügü yoktur. Bu sebeple, sitemiz uyar ve kaldir prensibini benimsemistir. sitemizde yer alan tüm videolar kaynak kodlari ile youtube, vimeo, dailymotion, v.b. video paylasim sitelerinden alinmaktadir. Telif haklari sorumlulugu bu sitelere aittir. Telif hakkina konu olan eserlerin yasal olmayan bir bicimde paylasildigini ve yasal haklarinin cignendigini düsünen hak sahipleri veya meslek birlikleri, info@kanatliforum.com mail adresinden bize ulasabilirler. Buraya ulasan talep ve sikayetler hukuk müsavirimiz tarafindan incelenecek, sikayet yerinde görüldügü takdirde ihlal oldugu düsünülen icerikler sitemizden kaldirilacaktir. Ayrica, mahkemelerden talep gelmesi halinde hukuka aykiri icerik üreten ve hukuka aykiri paylasimda bulunan üyelerin tespiti icin gerekli teknik veriler saglanacaktir.Site Yoneticileri Bilgisi Haricinde Yapilan Alisverislerden Sitemiz Sorumlu Degildir.